Bankszámla és online banki csalások


Ide soroljuk mindazokat a csalástípusokat, amelyeknél a támadók a bankszámlához való hozzáférést próbálják megszerezni vagy a számlán lévő pénzt csalárd módon elutaltatni/levenni. Általában a netbanki belépési adatok, a mobilbanki alkalmazás hozzáférése vagy az egyszer használatos kódok (pl. SMS-ben jövő megerősítő kód) megszerzése a cél. Mivel a PSD2 uniós szabályozás óta a bankok kötelezően többfaktoros hitelesítést alkalmaznak, a kiberbűnözők taktikája is inkább a felhasználók megtévesztésére és manipulálására koncentrál – azaz a technikai védelem megkerülése helyett az emberi tényezőt támadják. A következőkben a leggyakoribb módszereket mutatjuk be.

  • Adathalászat (phishing) – banki belépési adatok kicsalása
  • Telefonos csalás (vishing) – banki ügyintézőnek vagy hatóságnak kiadva magukat
  • Böngészős átirányításos támadás (man-in-the-browser)
  • Kártékony szoftverek és eszközhöz való hozzáférés
  • SIM-csere (SIM swap) támadás
  • Mobilbanki alkalmazás újraregisztrálása – speciális adathalászat
  • Fizetési szolgáltatói csalások (fintech és egyéb szolgáltatók)
  • Digitális “wallet” klónozás és mobilfizetés visszaélése
  • Online fizetési linkekkel való visszaélés (piactér csalások)
  • E-pénztárca és neobank fiókok feltörése
  • Egyéb csalások: befektetési, romantikus és egyéb átverések