A bankkártyás csalások közé tartozik minden olyan visszaélés, amikor a csalók a fizetési kártyánk adatait vagy magát a kártyát használják fel jogosulatlan tranzakciókhoz. Manapság a kártyás visszaélések többsége az interneten zajlik , de a fizikai világban is előfordulnak. Fontos tudni, hogy a kártyacsalások legtöbb fajtájánál maga az áldozat adja meg a csalóknak a szükséges adatokat (például kártyaszámot, PIN-kódot) megtévesztés hatására . Lássuk a főbb típusokat.
- Online kártyaadat-lopás (internetes visszaélés)
- PIN-kód megfigyelés és fizikai lopás
- Kártyaklónozás (skimming)
- Érintés nélküli fizetési visszaélések
Összegzés – mit tegyünk kártyacsalás esetén?
Ha valaki bankkártyás csalás áldozatává válik (akár online, akár fizikai), azonnal tegye meg a következőket:
- Kártya letiltása: Azonnal tiltassa le a banknál a kártyát (ügyfélszolgálaton vagy netbankon keresztül), hogy további tranzakciót ne lehessen vele indítani.
- Csalás bejelentése: Értesítse a bankját a történtekről és tegye meg a rendőrségi feljelentést is. Magyarországon a vonatkozó jogszabályok szerint a banknak 1 munkanapon belül meg kell térítenie a kárt, ha az ügyfél nem volt súlyosan gondatlan . (Vita esetén a “súlyos gondatlanság” megítélése kulcskérdés – erről később a szabályozási hiányosságoknál.)
- Biztonsági beállítások: Ellenőrizze netbankjában a beállításokat: pl. változtasson jelszót, állítson be erősebb autentikációt. Ha online adathalászat történt, futtasson víruskeresést a gépén.